“Man kan godt føle sig som varmt brød på en kold dag”

Ingeniører er i højere kurs end nogensinde – det er åbenlyst for enhver, der besøger P-dag på Katrinebjerg og Praktik Match på Navitas, hvor over 130 virksomheder forsøger at gøre sig attraktive over for Aarhus Universitets ingeniørstuderende. ”Det er hele grundlaget for vores vækst,” lød det bl.a. fra virksomhederne.

Praktik Match, som foregår på Institut for Byggeri og Bygningsdesign på Navitas, Aarhus Ø. Foto: Lars Kruse.

Er man i tvivl, om der er brug for ingeniører i det danske samfund, så bør man gøre sig selv den tjeneste at besøge Aarhus Universitet (AU) til hhv. P-dag og Praktik Match. Her gør en skare af både store og små virksomheder sig til i håbet om at kunne tilbyde praktikpladser til nogle af universitetets mange diplomingeniørstuderende.

Det kan nemlig ofte være den eneste mulighed for at tiltrække kompetent arbejdskraft til virksomhederne i et jobmarked, der i dén grad er præget af ingeniørmangel.

“Vi oplever, ligesom mange andre virksomheder, at det er svært at finde dygtige medarbejdere. Vi er i vækst, og det er svært at undgå at fiske efter medarbejdere i andre virksomheder, fordi der ikke er nok kandidater. Vi har haft stor glæde af at have ingeniørpraktikanter fra AU. Efterfølgende fortsætter stort set samtlige som studentermedhjælpere, og når de er færdige med deres uddannelse, ansætter vi dem. Derfor er P-dag en super vigtig kilde til nye medarbejdere og talent,” lød det fra Brian Møller, Vice President, Engineering ved tech-virksomheden Roku til P-dag fredag den 11. marts.

Han bakkes op af Peter Fosmark, udviklingsingeniør i Pressalit, der ligeledes gæstede AU på P-dag. Han sagde:

”Adgangen til dygtige diplomingeniører betyder meget for os i Pressalit, da det er hele grundlaget for vores vækst. Vi udvider forretningen og prøver nye ting af, og derfor er det også vigtigt for os at få friske øjne og opdateret viden ind i virksomheden.”

Rift om pladserne

P-dag står for praktik- og projektdag og hører til på Institut for Elektro- og Computerteknologi i den nordlige ende af universitetet. Praktik Match hører til på Institut for Byggeri og Bygningsdesign, og her foregår eventen på Navitas på Aarhus Ø.

Begge arrangementer er uformelle, og formålet er at give diplomingeniørstuderende på uddannelserne Softwareteknologi, Elektrisk Energiteknologi, Sundhedsteknologi, Elektronik, Bygning og Bygningsdesign mulighed for at møde virksomheder og stille spørgsmål, inden de skal i praktik eller skrive bachelorprojekt. Der er rift om pladserne til begge arrangementer, og det gælder om at være hurtig på aftrækkeren, hvis man som virksomhed vil have en stand til en af de to events.

”Det, virksomhederne kan tilbyde vores diplomingeniørstuderende, er virkeligheden. De studerende får et realistisk indblik i deres praktik- og jobmuligheder. Som uddannelsesinstitution er vi meget beærede over, at virksomhederne stiller så gode rammer og ressourcer til rådighed for vores studerende”, lyder det fra lektor Henrik Olsen, som står bag P-dag.

Inspiration til de studerende

En af de studerende, der deltog i P-dag d. 11. marts, var Victor Steiner Kristensen. Han læser Softwareteknologi på 6. semester, og gæstede eventen, da han søgte inspiration til et bachelorprojekt:

”Det er ret specielt at mærke, hvordan virksomhederne tager dig om skulderen og gerne vil tale med dig, og det er superfedt at have en uddannelse, hvor man åbenbart er så eftertragtet.”

Torsten Nielsen læser Elektrisk Energiteknologi på 4. semester og ledte derfor efter en praktikplads. For ham er det vigtigt at komme til at arbejde med noget, der omhandler den grønne omstilling:

”Jeg interesserer mig for smartgrid-teknologi, energiproduktion og for, hvordan vi kan koble de grønne energikilder på nettet på den rigtige måde. Jeg skal finde en praktikvirksomhed, som kan gøre mig dygtigere på området,” sagde han.

Mathias Birk Olsen var ligeledes til P-dag, selvom han endnu kun læser på 3. semester i Softwareteknologi. Han fortæller, at det er fedt at mærke interessen fra virksomhederne, og hvor overvældende det kan føles:

”Selvom praktikken ikke står lige for, vil jeg gerne have et indblik i hvilke virksomheder, der findes, og hvad de kan tilbyde. Man kan godt føle sig som varmt brød på en kold dag.”

Vigtig videnudveksling

Lektor Mads Bech Olesen, der står for Praktik Match på Navitas, fortæller, at praktiksemesteret på diplomingeniøruddannelserne er en vigtig del af universitetets videnudveksling med erhvervslivet:

”Semester efter semester tager vores studerende deres viden med ud i branchen, når de skal i praktik, og de kommer tilbage med en helt anden modenhed og en indsigt i byggerierts aktuelle innovations- og teknologiudfordringer. Det er et meget vigtigt samspil, hvor de tilbyder arbejdskraft, opdateret teknologisk indsigt og energi til virksomhederne, og samtidig tager reelle problemstillinger med tilbage til universitetet,” siger han.

Han fortsætter:

”Praktiksemesteret er en vigtig del af diplomingeniøruddannelsen. Der er stor interesse for vores studerende, så der er rift om pladserne til Praktik Match.”

Lektor Henrik Olsen
Mail: ho@ece.au.dk