Ingeniørforskere skal give skoler bedre indeklima

Temperatur, lydniveau, lys- og luftkvalitet har stor indflydelse på børn og unges indlæring. En ny indeklimastrategi for skolerne i Aarhus Kommune skal skabe det optimale indeklima, og med i projektet er indeklima-eksperter fra AU Engineering, Aarhus Universitet.

Målet med projektet er at gøre indeklimaambassadørerne til brobyggere mellem rum og pædagogik, så de med deres særlige viden om indeklima kan være med til at sikre, at skolernes fysiske rammer benyttes optimalt. Foto: Colourbox.

Et nyt projekt i Aarhus Kommunes Børn og Unge skal med støtte fra Realdania give lærere og pædagoger på kommunens skoler og institutioner særlig viden om indeklima.

Rumklang, CO2-indhold, luftskifte, temperatur, lugt og lysindfald og en lang række andre parametre har nemlig alt sammen stor betydning for børn og unges indlæring, og derfor er det vigtigt, at medarbejderne på skolerne ved, hvilke knapper der kan drejes på for at skabe det optimale indeklima.

”At opnå et godt indeklima handler ikke kun om at opstille nogle fysiske rammer, men også om, hvordan brugerne anvender rammerne. Vi hører alt for ofte om, hvordan disse ikke spiller sammen, og det er derfor glædeligt, at Aarhus Kommune nu tager initiativet til at klæde brugerne på, til at udnytte deres fysiske rammer for børn og unge bedst muligt,” siger lektor Steffen Petersen, Institut for Byggeri og Bygningsdesign, Aarhus Universitet

Han fortsætter:

”Fra Aarhus Universitet bidrager vi til projektet med ekspertviden på feltet, så de fremtidige indeklimaambassadører bedst muligt kan skabe de bedste betingelser for et godt indeklima.”

Rådmand for Børn og Unge i Aarhus Kommune, Thomas Medom, glæder sig over udsigten til en bedre samtænkning af de fysiske rammer og pædagogik:

”Hovedpine og koncentrationsbesvær på grund af dårligt indeklima er hverdagen for rigtig mange skoleelever landet over. Derfor er det afgørende, at lærere og pædagoger får den nødvendige viden til skabe et optimalt indeklima for vores børn og unge. Ved at uddanne indeklimaambassadører på skolerne sikrer vi, at de enkelte rums potentialer udnyttes til fulde, og at vi sammen skaber de bedste betingelser for børn og unges indlæring, trivsel og sundhed,” siger han.

Projektet med uddannelse af pædagogiske indeklimaambassadører er et samarbejde mellem Børn og Unge, Dansk Center for Undervisningsmiljø, Designskolen under Det Kgl. Akademi samt Institut for Bio- og Kemiteknologi, Institut for Byggeri og Bygningsdesign og Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse ved Aarhus Universitet.

Målet er at gøre indeklimaambassadørerne til brobyggere mellem rum og pædagogik, så de med deres særlige viden om indeklima kan være med til at sikre, at skolernes fysiske rammer benyttes optimalt.

Projektet er støttet af Realdania med 1 mio. kr, samt Aarhus Kommune med 1 mio. kr. Læs mere om projektet på Realdanias hjemmeside her.

Lektor Steffen Petersen
Institut for Byggeri og Bygningsdesign, Aarhus Universitet